ՅՈՒՐԻ ԴԱՎԹՅԱՆԸ ՀԽՍՀ ժողովրդական արտիստ էր, եղել էր հեռուստատեսության և ռադիոհաղորդումների պետական կոմիտեի սիմֆոնիկ նվագախմբի և Երևանի օպերային թատրոնի գլխավոր դիրիժորը։ Վերջին տարիներին նա Հ. Պարոնյանի անվան երաժշտական կոմեդիայի պետական թատրոնի գլխավոր դիրիժորն էր։
2005-ին հաղորդում պատրաստեցի նրա մասին, որի տեքստը ներկայացնում եմ ձեր ուշադրությանը։
ԳԱՐԻԿ ՂԱԶԱՐՅԱՆ - Խորհրդային դպրոցն ուներ գեղեցիկ և բարի ավանդույթներ` ամիսը մեկ կամ երկու անգամ դպրոցականները գնում էին թատրոն և դիտում ներկայացումներ, ինչը մենք անվանում էինք культпоход։ Դա նպաստում էր աշակերտների գեղագիտական դաստիարակությանը։ Հիշում եմ, 1956 թվականն էր, մենք դասարանով գնացել էինք օպերային թատրոն։ 1956 թվականը Մոսկվայում հայկական արվեստի և գրականության 2-րդ տասնօրյակի տարին էր։ Այդ օրը դիտեցինք Գրիգոր Եղիազարյանի «Սևան» բալետը, որի ընթացքում առաջին անգամ դիրիժորական վահանակի առջև տեսա դիրիժոր Յուրի Դավթյանին։
ՅՈՒՐԻ ԴԱՎԹՅԱՆ - Հիշում եմ 53 թվին իմ մուտքն օպերային թատրոն։ Երբ Մոսկվայից եկա, պետական սիմֆոնիկ նվագախմբի ստաժոր էի։ Չնայած դա երիտասարդ դիրիժորի համար բարձր կոչում էր, բայց Թավրիզյանն ասաց, որ ես պետք է մասնակցեմ մրցույթի, որ ճիշտը դա է։ Ես իմ մի քանի կոլեգաների հետ մասնակցեցի այդ մրցույթին։ 1952-ի դեկտեմբերին էր։ Կոնկուրսից հետո գեղարվեստական խորհուրդը որոշեց, որ ես պետք է մնամ օպերային թատրոնում որպես դիրիժոր, և ինձ տրվեց առաջին ներկայացումը։ Գլխավոր դիրիժորը` Թավրիզյանը, պետք է ղեկավարեր «Իոլանտան», իսկ ես պետք է ղեկավարեի հենց նույն օրը «Շեհերազադա» բալետը։ Այդ երկու ներկայացումը գնում էին մի երեկո։ Նա ասաց` այդ օրը կլինի ամենաերիտասարդ դիրիժորը և ամենամեծ, գլխավոր դիրիժորը, դա իր հետաքրքրությունն ունի` ես և դու, միասին։ Պետք է ասեմ, որ «Շեհերազադան» մինչ ինձ տալն ինքն էր ղեկավարում, բայց քանի որ նա վատառողջ էր, չէր կարող «Իոլանտայից» հետո չափ տալ։ Պետք է հանգստանար։ Եվ ես շատ հանգիստ էի. հունվարին պետք է փորձերը լինեին, փետրվարին` ներկայացումը։ Հունվարյան ձմեռային արձակուրդի օրերին, ի զարմանս ինձ, կանչում է ինձ դիրեկտորը` Աշոտ Տոնիկյանը, և ասում.
-Յուրա, դու պետք է ղեկավարես «Դոկտոր Այբոլիտ» ներկայացումը։
-Ո՞նց պետք է ղեկավարեմ։
-Ներկայացման դիրիժորը` Դմիտրի Շիկանյանը, բալետային դիրիժորը, հիվանդացել է, իսկ տոմսերը վաճառված են։ Փոխել չենք կարող, սկանդալ կլինի։ Ժողովուրդը պետք է գա, ու դու պիտի ղեկավարես այդ ներկայացումը։
Պատկերացրեք, խոսակցությունը հունվարի 10-ին է, իսկ ներկայացումը հաջորդ օրը` 11-ին։ Հիշում եմ` ընդհարվեցինք, և Թավրիզյանն ասաց. «Չի կարելի երիտասարդ դիրիժորին նման բան առաջարկել»։ Տնօրենն էլ պատասխանեց. «Մեկնումեկը պետք է ղեկավարի նվագախումբը։ ՈՒրիշ տարբերակ չկա»։ Ոչ ոք դիրիժորներից համաձայնություն չտվեց։ ՈՒ ես ղեկավարեցի։
Ներկայացման օրը եկան իմ պրոֆեսորը` Սարաջևը, Թավրիզյանը, Բուդաղյանը, Ռուբեն Ստեփանյանը, չորս դիրիժոր եկել էին նայելու, թե ես ինչ պետք է անեմ։ Ես էլ, կատակով եմ ասում, թարսի պես լավ ղեկավարեցի։ Եվ ինձ թվում է, որ իմ մուտքն օպերա ոչ թե մրցույթն էր կամ «Շեհերազադան», որ տվեցին ինձ, այլ «Դոկտոր Այբոլիտը», որից ոչ մի տակտ չգիտեի, ոչ էլ գաղափար ունեի, ոչ էլ կյանքում բալետ էի ղեկավարել։ Բայց փոխարինեցի իմ հիվանդացած կոլեգային, և այդպես կայացավ իմ մուտքը օպերային թատրոն։
Գ. Ղ. -Ժողովրդական արտիստ Յուրի Դավթյանը հանրաճանաչ Կոնստանտին Սարաջևի աշակերտն է։ Նա գլխավորել է Սարատովի, Երևանի օպերային թատրոնները, եղել է հեռուստատեսության և ռադիոհաղորդումների պետական կոմիտեի նորաստեղծ սիմֆոնիկ նվագախմբի գլխավոր դիրիժորը։ Եվ այսօր նա օպերային թատրոնի դիրիժորական կոլեգիայի նախագահն է։
Յ. Դ. -Երևանում երաժշտական տասնամյակն ավարտելուց հետո շատ էի ուզում դառնալ դիրիժոր։ Եվ այն ժամանակվա առաջին երաժիշտ հեղինակությանը դիմեցի` Կոնստանտին Սարաջևին` խնդրելով ստուգել, թե ունե՞մ ես այն հնարավորությունները, որ ընդունվեմ դիրիժորական ֆակուլտետ։ Նա ինձ քննեց 1,5 ժամ` սկսած լսողությունից մինչև թեորիայի հարցեր։ Ասաց. «Կարող ես ընդունվել, բայց դիրիժորությունը հիմնական մասնագիտություն չէ։ Կա մարդ, որ բախտ ունի` դառնում է դիրիժոր, կա մարդ, որ չի ստացվում։ Երբեմն ընդունվում են, բայց անկարող են լինում, դուրս են մնում, այնպես որ շարունակիր քո գործիքը (ես ջութակ էի նվագում) և խորհուրդ կտամ նաև սովորես թեորիայի բաժնում»։ Այդպես էլ արեցի։ Ես նվագում էի սիմֆոնիկ նվագախմբում, որի գլխավոր դիրիժորը Միքայել Մալունցյանն էր, նա ինձ միշտ հրավիրում էր։
Երկար տարիներ աշխատեցի մեր օպերային թատրոնում, հետո ինձ հրավիրեցին Ռուսաստան, ես 3 տարի գլխավորեցի Սարատովի օպերային թատրոնը որպես գլխավոր դիրիժոր։ Իսկ մինչ այդ աշխարհահռչակ դիրիժոր Իգոր Մարկևիչի մոտ անցա 6-ամսյա դիրիժորական բարձրագույն դասընթացներ։
Երևանում կազմակերպում էին ռադիոյի սիմֆոնիկ նվագախումբ, և ինձ հրավիրեցին Սարատովից ղեկավարելու այդ նվագախումբը որպես գլխավոր դիրիժոր, համատեղում էի նաև օպերային թատրոնում, բացի այդ ժամեր ունեի կոնսերվատորիայում։
Իմ ծանոթությունը Մելիք-Փաշաևի հետ տեղի ունեցավ 1952 թվականին։ Միշտ ասում էր` մոտեցիր, ինչ-որ քեզ պետք է, հարցրու։ Պարզ է, ինքը հնարավորություն չուներ` թատրոնն էր ղեկավարում։ Էդպես էլ անում էի։ Դրանք առաջին քայլերն էին մոտենալու։ Հետագայում Մելիք-Փաշաևը եկավ Երևան ղեկավարելու Մոսկվայում կայանալիք տասնօրյակի երաժշտական մասը` և՛ օպերային թատրոնի, և՛ ֆիլհարմոնիկի։ Այդ ամիսների ընթացքում ես նրա կողքին էի, նրա ասիստենտի դերն էի կատարում։ Կապում էի բոլոր օղակները, որտեղ նա պետք է լիներ, պետք է փորձեր, խորհուրդներ տար։ Բացի դրանից, նա մեր թատրոնում ղեկավարել է «Աիդան» և «Տրավիատան», և ես էլի նրա կողքին էի։ Նա ինձ հանձնարարել էր հետևել «Աիդայի» բեմական փողային նվագախմբին և «Տրավիատայի» կուլիսային հարվածներին։ Եվ ես շատ ուրախ եմ, հպարտ, որ շփվել եմ, աշխատել եմ այդ համաշխարհային անուն ունեցող դիրիժորի հետ։ Էլ չեմ ասում, որ երբ Մեծ թատրոնը եկավ Երևան հյուրախաղերի մեկ ամսով, ինքն իր ներկայացումներն էր չափ տալիս և վերջում ղեկավարեց Բեթհովենի 9-րդ սիմֆոնիան։
Մեզ համար սովորական երևույթ էր, ամեն ամիս 2-3 գաստրոլյոր էր գալիս։ Առաջին անգամ, երբ Երևան եկան Կարպիս Զոբյանը և Զինաիդա Պալլին, կարծես ռումբ պայթեց։ «Կարմենը» նրանց մասնակցությամբ վարում էր մեր լավագույն դիրիժորներից մեկը` Սուրեն Չարեքյանը։ Դրանից հետո Զոբյանին մենք տարին մեկ անգամ գոնե հրավիրում էինք, նաև` Պալլիին, էլի ուրիշ մեծանուն երգիչների։ Բայց հայազգի ամենաճանաչվածը Կարպիս Զոբյանն էր։ Հիշում եմ Էստոնիայի մեծագույն բարիտոն Տիյտ Կուուզիկին, Օտսին` նրա աշակերտին։ Եկավ բարիտոն Վորվուլյովը, չտեսնված տաղանդավոր մարդ, Գուտիրասը։ Պավել Լիսիցյանը հաճախ էր գալիս, հաճախ էին լինում Մեծ թատրոնի և մյուս արտիստները` Շպիլլերը, Կրուգլիկովան, հետո ավելի երիտասարդները` Արխիպովան, Օբրազցովան, Ատլանտովը և էլի շատ հետաքրքիր երգիչ-երգչուհիներ։
ԻՆՆԱ ԴԱՎԹՅԱՆ (Յուրի Դավթյանի տիկինը) -Դիրիժորությունը բարդ արվեստ է։ Եվ թե ինչպիսին է դիրիժորը, միայն նվագախումբը կարող է ասել։ Իմ կողմից ասեմ, որ Յուրան իր մասնագիտության մեջ միշտ օրգանական է եղել, առանց պրոբլեմի` մարդը գնում է իր աշխատանքին, ոչ մի գերբնականություն։
Մի օր հեռախոսի զանգ է հնչում` Արտեմի Այվազյանն է։
-Իննա, կարո՞ղ եմ խոսել Յուրայի հետ։
Իսկ Յուրան զգուշացնում էր` երբ ես հանգստանում եմ, ոչ մի զանգ։
-Գիտե՞ք, նա հանգստանում է, եթե դժվար չէ, զանգահարեք մեկ ժամից։
Զանգահարեց մեկ ժամ անց։
-Գիտե՞ք, նա դեռ քնած է։
-Ես ձեզ շատ եմ խնդրում, եթե կարելի է...
-Իհարկե, կարելի է...
Զարթեցրի Յուրային։
Յուրան խոսեց, իսկույն հագնվեց և դուրս եկավ տանից։ Արդեն ժամը 5-ն էր։
Ի՞նչ էր կատարվել։ Թատրոնում բեմադրում էին Արտեմի Այվազյանի «Մորգանի խնամին» օպերան։ Դիրիժորն ուրիշ էր, Յուրան երբեք չէր եղել փորձերին և ընդհանրապես ծանոթ չէր այդ օպերային։ Պրեմիերայից առաջ դիրիժորն էր հիվանդացել։ Եվ Յուրան չափ էր տվել ներկայացումը։ Թե ինչպես է արել, ես չգիտեմ, բայց ներկայացումը Յուրայի ղեկավարությամբ կայացել է։ Ստացվել էր այնպես, ինչպես «Այբոլիտի» ժամանակ։
Գ. Ղ. -Յուրի Դավթյանը ղեկավարել է նվագախմբեր և օպերային ներկայացումներ ԽՍՀՄ տարբեր հանրապետություններում, ինչպես նաև արտասահմանում, աշխատել է լավագույն երգիչ-երգչուհիների, այսպես կոչված աստղերի հետ։
Յու. Դ. -Չեմ կարող չհիշել համաշխարհային մեծագույն դաշնակահար հունգարացի Աննի Ֆիշերին։ Հունգարական դեպքերի ծանր տարիներն էին։ Ասացին` ուշադիր կլինեք, քմահաճ տիկին է։ Ես շատ երիտասարդ էի, նա վերևից նայեց վրաս` թե այս տղա՞ն պետք է ղեկավարի։ Երբ սկսեցինք, 15-20 րոպեից այլ աչքերով էր նայում ինձ, բռնեց ձեռքս և ասաց. «Մաեստրո, ձեր վարելու առաջին տարբերակը ինձ ավելի դուր եկավ, այդպես արեք»։
ՈՒնեցանք հոյակապ ստեղծագործական պահեր։ Անկախ ինձնից տարվում էի երաժշտությամբ (իսկ դիրիժորը դրա իրավունքը չունի). ինքը կախարդի նման էր նվագում, ես գնում էի նրա հետ և հետո դժվարությամբ ինձ ասում էի` հանգիստ։
Գ. Ղ. -Յուրի Դավթյանի մանկավարժական գործունեությունը սկսվել է Սարատովում, պետական կոնսերվատորիայում, այնուհետև մոտ 50 տարի նա աշխատում է Երևանի պետական կոնսերվատորիայում, կոնսերվատորիայի պրոֆեսոր է։ Նա ղեկավարել է օպերայի պատրաստման ամբիոնը։ Յուրի Դավթյանն ունի բազմաթիվ աշակերտներ և առաջինը ուզում եմ նշել նրա որդուն` Հայկին։
Յու. Դ. -Որը որպես ջութակահար լաուրեատ է, լավ երաժիշտ է` մի քանի կոնկուրսների մասնակցած։ Ղազարոս Սարյանի պնդմամբ նա սկսեց զբաղվել դիրիժորությամբ։ Մանկուց շատ բան է տեսել, մեծացել է օպերային թատրոնում, սիմֆոնիկ նվագախմբում։ Եթե ես անգամ պաշտոնական չդասավանդեի, նա այդ բոլորը վերցրել է։ Աղջիկս պատմում է, որ երբ գտնվում էր Ֆրանսիայում, Հայկն ասել է. «Ես չեմ կարող այս օրկեստրանտների հետ պապայի պես խոսել, էստեղ ֆրանսիացիներ են, չափված, ձևված պետք է խոսել (այնտեղ էտիկետն այլ է)։ Բայց, պատմում է քույրը, մի օր փորձի ժամանակ չի դիմացել, կոնցերտմայստերի ձեռքից վերցրել է գործիքը և ասել. «Էսպես նվագեք...»։ Եվ այդտեղ դառնում էր հայ։ Բայց այդ պահը ֆրանսիացիներին դուր է գալիս, տեսնում են, որ ամեն ինչ կարող է նվագել, ամեն ինչ գիտի։ Ես որ էնտեղ էի, ինձ մոտեցան երաժիշտներ ու ասացին. «Այս քաղաքում, այս ռեգիոնում ամեն օր մոմ պիտի վառեն, որ էստեղ նման երաժիշտ կա։ Մեզ համար դա մեծ երջանկություն է»։
Իսկ այս տարվանից` սուպեր կոնսերվատորիա Ստրասբուրգում. Հայկը այնտեղ պրոֆեսոր է և ոչ միայն կամերային նվագախումբ է ղեկավարում, այլ նաև մեծ սիմֆոնիկ նվագախումբ, մյուս տարի էլ ուզում են օպերային ստուդիան տալ Հայկին։
Եվ ուրեմն, Երևանի դիրիժորների մեծ մասն իմ աշակերտներն են և եթե իմն էլ չեն, ապա, ինչպես ասում են, կողքից անցել են։ Ռուսաստանում Էդուարդ Համբարձումյանն է` Բրյանսկի սիմֆոնիկ նվագախմբի գլխավոր դիրիժորը, որը վերջերս կոչում ստացավ։ Նրան հաճախ են հրավիրում համերգների։ Մյուս աշակերտս` Դավիթ Թերզյանը, Մեքսիկայում է, էնտեղի մայրաքաղաքի երկրորդ դիրիժորն է։
Ի. Դ. -Ես ուրախ եմ, որ մեր որդին ընտրեց հոր ուղին։ Եվ ցանկանում եմ, որ նա հոր նման օրգանական լինի, որ նրա համար դա լարվածություն չլինի, այլ լինի սովորական աշխատանք։
Գ. Ղ. -Յուրի Դավթյանի պապիկը` Ղուկաս Դավթյանը, ավարտել է Թիֆլիսի Ներսիսյան դպրոցը, այդ նույն դպրոցն ավարտել է նաև նրա հայրը` Հայկ Դավթյանը։
Յու. Դ. -Հայրս երկար տարիներ եղել է քիմիայի դասախոս համալսարանում։ Մասնակցեց Մեծ հայրենական պատերազմին, որից հետո աշխատեց լուսավորության նախարարությունում որպես քիմիայի ու ֆիզիկայի գլխավոր մասնագետ և մասնակցում էր համալսարանական բոլոր պետական քննություններին։ Մինչ այսօր դպրոցների քիմիայի դասագիրքը հորս թարգմանածն է։ Հայրս վաստակավոր ուսուցիչ էր։ Մայրս նույնպես վաստակավոր ուսուցիչ էր` ՈՒլուխանյան Անիկ։ Դասավանդում էր հայոց լեզու և գրականություն։
Ի. Դ. -Իմ բախտը շատ է բերել, որ ես հանդիպել եմ Յուրի Հայկովիչին։ 40 տարուց ավելի միասին ենք և պետք է ասեմ` նա շատ լավ հայր է։ Մենք երկու երեխա ենք մեծացրել։
Գարիկ ՂԱԶԱՐՅԱՆ